گزارشگر

اخبار جدید

گزارشگر

اخبار جدید

روستای نوکنده ساری

ادمین | يكشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۳۴ ق.ظ | ۰ نظر

 


ایالت زیبای مازندران با جاذبه های شگفت انگیز خود همواره شگفتی های جدیدی را برای گردشگران به ارمغان می آورد و هر بار که به این ایالت سفر می کنیم با جاذبه های جدیدی روبرو می شویم. یکی از مکان های معروف استان مازندران که خیلی ها آن را نمی شناسند روستای سرسبز نوکنده است. البته مسافران همیشگی ساری با این مکان آشنا هستند و برای آنها به یکی از محبوب ترین مکان های شمال ایران تبدیل شده است. چشم‌انداز خیره‌کننده نوکنده، آسایش روستا و مردم مهمان‌نواز و باهوش، گردشگران را از مناطق مختلف در تعطیلات به خود جذب می‌کند. نوکنده علاوه بر داشتن پتانسیل طبیعی فراوان، یکی از قدیمی ترین روستاهای استان مازندران نیز می باشد. کاوش های انجام شده توسط باستان شناسان و کشف آثار باستانی فراوان از این روستا نشان می دهد که سکونتگاه نوکنده مربوط به دوره حکومت ساسانیان است. یکی دیگر از دلایل محبوبیت روستای نوقنده نزدیک بودن آن به جاذبه های گردشگری مانند سد سلیمان تنگ، جنگل قیاسار، دریاچه النندان و روستاهای سرسبزی مانند ازنی، اعجوبه آباد و ... است. برای آشنایی بیشتر با این جاذبه گردشگری با رسانه گردشی تاپ همراه باشید.

موقعیت جغرافیایی نوکنده

روستای نوکنده در استان مازندران، جنوب شرقی شهرستان ساری، بخش گرمابی قرار دارد و فاصله آن تا ساری 70 کیلومتر است. نوکنده از شمال به روستای پرویج آباد، از جنوب به روستای والاغوز به روستای نرگ ضامن و از غرب به روستای کنت منتهی می شود.

علت نامگذاری روستا به نوکنده

قدمت روستای نوکنده به بیش از 2000 سال و حداقل به دوره ساسانیان می رسد. نام این روستا در گذشته خانه ده بوده و در روستاهای اطراف شهرت بیشتری داشته است. متأسفانه بر اثر زلزله ای که چند سال پیش در این منطقه رخ داد، روستای خانه ده به طور کامل بر اثر زلزله ویران شد و بسیاری از اهالی آن مجروح شدند. با این حال روستاییان بازمانده بارقه امیدی را در خرابه ها یافتند و تصمیم گرفتند به جای مهاجرت به نقاط دیگر به فکر توسعه روستای خود باشند. پس روستای جدیدی به نام نوکنده به نشانه صبر و استقامت مردم این منطقه متولد شد. کلمه کنده در شیرین مازندران به معنای سوراخ، سوراخ یا سوراخ بزرگ است. به دلیل احداث روستای جدید بر روی خرابه های یک روستای قدیمی قدیمی، مردم محلی این منطقه نام نوکنده را برای این روستا انتخاب کردند. البته برخی معتقدند نام قدیمی این روستا کین کنده بوده است.

مکان های مهم روستای نوگاندا

یکی از جاذبه های توریستی ساری رودخانه تجین است. این رودخانه از جنگل مازندران خارج و از غرب روستای نوکند می ریزد. روستای نوکند که از رودخانه تزینه می گذرد سرچشمه آبادانی و حیات است و در کنار این رودخانه روستای نوکند بر روستاهای اطراف مسلط است و می توان گفت پرچم روستاهای اطراف است. رودخانه کروشان تاجن از کوه های استان سمنان سرچشمه می گیرد و از نوکندو می گذرد و به سد شهید رسایی ختم می شود. رودخانه تاگن دارای مقدار زیادی آب است، بنابراین ظرفیت ذخیره سازی سد کافی است. اگر به نکنده سفر می کنید، توصیه می کنیم برای لذت بردن از شنا در رودخانه تاجنگ، وسایل و لوازم شنای مناسب را به همراه داشته باشید. اگر نمی خواهید در آب شنا کنید، می توانید وسایل مناسب را به همراه داشته باشید و در کنار رودخانه یک پیک نیک داشته باشید و از مناظر زیبای اطراف روستای نوکنده لذت ببرید.

زمین های کشاورزی روستای نوکنده نیز بسیار زیبا هستند. قدم زدن در کنار آنها و گپ زدن با کشاورزان تجربه جدیدی به شما می دهد.

انار تپه نام منطقه ای نزدیک به این روستا است که طبیعت گردی به ویژه در فصل بهار و تابستان خاطرات خوشی را در ذهن بازدیدکنندگان ایجاد می کند.

آبگرم والسر از دیگر نقاط گردشگری طبیعی روستای نوکنده است. والسار با مواد معدنی خود بیماری های مختلفی مانند سنگ کلیه، روماتیسم، بیماری های پوستی، دردهای عضلانی مانند کمردرد را درمان می کند. این اسپا فقط برای بیماران نیست، همه می توانند از خواص فراوان آبگرم بهره مند شوند.

بقعه متبرکه چند امامزاده در نوکند وجود دارد که روزهای پنجشنبه و جمعه اهالی این شهر و روستاهای همجوار به زیارت آن می روند. بازدید از این اماکن مذهبی نیز برای زائران مزیت خاصی دارد. بقعه امامزاده ابراهیم و اسماعیل در 3 کیلومتری روستا و بقعه امامزاده جمال الدین در انتهای جاده روستا قرار دارد و بقعه امامزاده حسن و حسین در وسط شهر به چشم می خورد.

در پایین دست روستای نوکنده آثاری از قلعه ای قدیمی وجود دارد که قدمت آن به دوران ساسانیان می رسد. در حفاری های انجام شده در این مکان، کارشناسان به این نتیجه رسیدند که قلعه بسیار مرتفع بوده و حیاط بزرگی در مقابل آن ساخته شده است که در اطراف آن حفره های عمیقی دیده می شود.

متأسفانه در سال های اخیر ساختمان قلعه از دست دلالان آسیب زیادی دیده و چندین اثر تاریخی به سرقت رفته است.

مردم روستای نوکنده

نوکنده اگرچه در گذشته یکی از شهرهای مهم منطقه محسوب می شد، اما امروزه جمعیت زیادی ندارد و طبق آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1394، جمعیت آن 166 نفر بوده است. روستای یکی از روستاهای تاریخی استان مازندران است که مردم آن به دلیل زندگی در سرزمینی کهن و اصیل دارای آداب و رسوم و فرهنگ خاصی هستند. توصیه می کنیم اگر علاقه مند به آشنایی با آداب و رسوم اقوام مختلف هستید، در فصل بهار یا پاییز به نوکنده سفر کنید.

مراسم سنتی روز یادبود یا کوثر پلاگ، دو بار در سال در بهار و اوایل پاییز هنگام غروب آفتاب در قبرستان روستا قبل از اذان مغرب برگزار می شود و با پذیرایی مفصل همراه است.

دورو نی ابوله نوکنده

با توجه به کاهش جمعیت نوکنده، این روستا از امکانات و اقامتگاه های زیادی برخوردار نیست. اما اگر تصمیم دارید شب ها در این روستا بخوابید، می توانید خانه های روستایی را از اهالی اجاره کنید. همچنین می توانید اجاره ویلا در ساری را انتخاب کنید و سفری بی دغدغه داشته باشید.

جاده دسترسی به روستای نوکنده

راه رسیدن به روستای نوکنده بسیار آسان است و با توجه به محبوبیت این روستا در بین مردم منطقه می توانید با یک راهنمای کوتاه به روستا برسید. برای رسیدن به این شهر به استان مازندران رفته و در 70 کیلومتری جنوب ساری وارد مسیر ساری شده، از ول آغوز و پرودیج آباد عبور کرده، به روستای گرماب رفته و از این مکان به راحتی وارد شهر نوکنده شوید. بدون شک دوستداران طبیعت پس از کشف جاذبه های نوکنده به دنبال گزینه ای مناسب برای سفر به این شهر هستند. در سفر به استان مازندران و شهر ساری توصیه می کنیم طبیعت سرسبز شهر نوکنده و اطراف آن را ترک نکنید و خاطرات شیرینی از این شهر برای خود و دوستانتان بسازید.

  • ادمین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی