گزارشگر

اخبار جدید

گزارشگر

اخبار جدید

8 خاصیت درمانی فوق العاده سرکه خرما + طرز تهیه

ادمین | چهارشنبه, ۲۶ مهر ۱۴۰۲، ۰۵:۱۵ ب.ظ | ۰ نظر


سرکه انواع مختلفی دارد که محبوب ترین آنها سرکه بالزامیک، سرکه انگور و سرکه سیب است. اما سرکه هایی وجود دارند که به دلیل اثربخشی و طعم بسیار زیاد می توان از آنها به روش های مختلفی استفاده کرد، مانند سرکه خرمای معطر که به دلیل خواص درمانی آن مشهور است.

باید به خود بگویید که سرکه خرما نوع جدیدی از سرکه است. اما از پنج هزار سال پیش مورد استفاده قرار گرفته است. و می توانید از آن در غذاهای مختلف مخصوصا سس استفاده کنید.در این مطلب از کارمد شما را با خواص درمانی سرکه خرما آشنا می کنیم. نحوه افزودن سرکه خرما به غذا عوارض مصرف و طرز تهیه سرکه خرما پس لطفا تا انتهای مطلب کارمادیو با ما همراه باشید.

مهمترین فواید سلامتی سرکه خرما

سبزیجات یکی از غذاهای خوشمزه و منحصر به فرد هستند که به دلیل ارزش غذایی بالا فواید زیادی برای بدن به همراه دارند. وقتی سرکه خرما را تهیه می کنیم، مصرف روزانه این سرکه بسیاری از خواص خرما را به گونه هایی منتقل می کند که می توانند از این خواص بهره مند شوند.

این سرکه سرشار از ویتامین های گروه B مانند B1، B2 و B3 است که همگی برای بهبود عملکرد اندام های بدن ضروری هستند. سایر مواد معدنی موجود در سرکه خرما منیزیم، پتاسیم، آهن و کلسیم هستند. سرکه نیمه شیرین فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد.

1. تقویت سیستم ایمنی بدن

برای داشتن اندامی قوی و سالم باید علاوه بر ورزش به رژیم غذایی خود نیز توجه کنید. یکی از راه حل های یک رژیم غذایی سالم، جایگزینی مواد گیاهی است که سرشار از مواد مغذی مختلف است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

سرکه خرما یکی از آن دسته از مواد گیاهی است که با تقویت سیستم ایمنی از بروز بیماری ها در بدن جلوگیری می کند. استفاده مداوم از سرکه خرما باعث پاکسازی بدن می شود.

یکی از بیماری های ناشی از ضعف ایمنی، سرماخوردگی است. استفاده از سرکه خرما باعث بهبود گلودرد ناشی از سرما می شود. سرکه خرما همچنین می تواند به طور موثر سرفه های مداوم را تسکین دهد.

2. سیستم گوارش را بهبود می بخشد

سرکه خرما از سرطان دستگاه گوارش پیشگیری می کند، اما این تنها مزیت گوارشی سرکه نیست. سرکه خرما بهترین غذا برای یبوست است و همچنین به التهاب معده کمک می کند

3. سوختگی ها سریعتر بهبود می یابند

اگر بنا به دلایلی از آتش سوزی یا گرمای ناشی از سوختن رنج می برید، می توانید از گرمای روز برای مشاهده این مشکل استفاده کنید. مواد مغذی و ویتامین های موجود در سرکه می تواند به سوختگی و التهاب ناشی از سوختگی کمک کند و البته می تواند از عفونت های ناشی از سوختگی به عنوان یک ضد عفونی کننده جلوگیری کند.

4. کاهش وزن

اگر به دنبال راهی برای خوش اندام شدن و کاهش وزن هستید، از خواص چربی سوزی سرکه غافل نشوید. مصرف سرکه خرما اشتهای کاذب را کاهش می دهد و در نتیجه از احساس گرسنگی جلوگیری می کند.

برای جلوگیری از یبوست قبل از غذا از سرکه خرما استفاده کنید.

5. از خستگی و سردرد خلاص شوید

اسیدهای خاصی در بدن افراد می توانند باعث خستگی شوند. اسید پیروویک و اسید لاکتیک از جمله این اسیدها هستند که گاهی می سوزند. مصرف سرکه خرما می تواند این اسید را خنثی کرده و خستگی را کاهش دهد. برای تسکین سردرد می توانید از سرکه خرما استفاده کنید زیرا پتاسیم موجود در این سرکه می تواند تا حدودی سردرد را تسکین دهد.

6. به بهبود بی نظمی های قاعدگی کمک می کند

قاعدگی هورمون های زنانه را در بدن زنان مختل می کند و عوارض ناخوشایندی را برای زنان به همراه دارد. اگر در این زمان سرکه خرما بخورید، این سرکه میزان لخته شدن خون را تنظیم می کند و این باعث خونریزی کمتر و کاهش درد در دوران قاعدگی می شود.

از طرفی با مصرف این سرکه مقدار زیادی کلسیم و پتاسیم وارد بدن می کنید که باعث کاهش اسپاسم عضلات رحم می شود. همچنین آهن موجود در سرکه خرما برای از دست دادن خون قاعدگی مفید است.

7. پیشگیری از سرطان

این نوع سرکه سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که در برابر انواع سرطان ها محافظت می کند. استفاده منظم از سرکه خرما به شما کمک می کند تا از مزایای آنتی اکسیدان ها بهره مند شوید.

8. عملکرد قلب را تقویت می کند

یکی از مهمترین خواص درمانی سرکه خرما بهبود عملکرد قلب و تقویت آن به دلیل وجود آنتی اکسیدان در آن است که با کلسترول بد خون مبارزه می کند و باعث سلامت این اندام حیاتی در بدن افراد می شود.

مشکلات و موارد منع مصرف سرکه خرما

تا اینجا شنا را با فواید و خواص درمانی سرکه خرما معرفی کردیم. اگرچه در برخی موارد مشخص شده است که برای بهره مندی از فواید درمانی سرکه خرما باید به طور منظم آن را مصرف کنید، اما مصرف بیش از حد این رژیم عوارض متعددی دارد.

به عنوان مثال، اگر از این سرکه به طور نادرست استفاده کنید، مینای دندان شما آسیب می بیند یا دهان و مری شما آسیب می بیند.

مصرف زیاد هر نوع سرکه برای سرماخوردگی باعث اختلال در حافظه، سرفه مزمن و بی حسی در قسمت های خاصی از بدن می شود. مصرف زیاد هر نوع سرکه از جمله سرکه خرما عوارضی مانند اختلال نعوظ، ضعف بینایی و کاهش وزن را در پی خواهد داشت.

به خانم های سرد مزاج توصیه می کنیم در دوران قاعدگی از سرکه خرما استفاده نکنند، زیرا باعث افزایش اسپاسم عضلات رحم و همچنین درد قاعدگی در این افراد می شود. البته مصرف سرکه خرما در دوران بارداری نه تنها منعی ندارد، بلکه خواص زیادی برای آنها دارد. اما بهتر است در مصرف این غذا دقت کنید.

بهترین راه برای استفاده از سرکه خرما در رژیم غذایی

راه های مختلفی برای استفاده از این نوع سرکه در وعده های غذایی وجود دارد. برای مثال می توانید از این سرکه برای تهیه سالاد یا ترشی جاهایی که رنگ آن مهم نیست استفاده کنید.

راه دیگر استفاده از سرکه خرما در رژیم غذایی استفاده از آن به عنوان نوشیدنی است. برای تهیه این نوشیدنی مفید باید یک یا دو قاشق سرکه خرما را با یک لیوان آب مخلوط کرده و صبح یا عصر بنوشید. اگر از این نوشیدنی برای کاهش وزن استفاده نمی کنید و فقط می خواهید از فواید این سرکه بهره مند شوید، مقداری عسل برای شیرین شدن این نوشیدنی به آن اضافه کنید.

طرز تهیه سرکه خرما در خانه

سرکه خرما را می توانید به روش های زیر درست کنید:

روش اول تهیه سرکه خرما

اولین قدم در تهیه سرکه خرما استفاده از مخمر است. ابتدا به مقدار لازم مواد اولیه را تهیه کنید سپس با رعایت دستوراتی که به شما داده شده این سرکه را تهیه کنید.

ترکیب بندی

روز 2 کیلوگرم

2 لیتر سرکه

4 لیتر آب جوش

1 قاشق غذاخوری نمک

1 قاشق چایخوری سوپ پخت

فرآیند آماده سازی

1- ابتدا پوست و هسته خرما را جدا کرده سپس خرما را خرد کنید.

2- ظرف فلزی بزرگی آماده کنید و با خاک رس پر کنید و بقیه را اضافه کنید.

3- در ظرف را ببندید و در جای تاریک و گرم به مدت 1 ماه تا 50 روز نگهداری کنید تا سرکه عناب آماده شود.

4- در این مدت هفته ای یکبار در ظرف را باز کرده و محتویات را مخلوط کنید.

5- قبل از استفاده از سرکه آن را صاف کنید.

روش دوم تهیه سرکه خرما

این روش در آشپزی به مخمر نیاز ندارد. اگر به مخمر حساسیت دارید، می توانید هنگام تهیه سرکه خرما آن را کنار بگذارید، اما بین این دو روش تفاوت وجود دارد و آن زمان رسیدن سرکه است.

بر این اساس اگر در تهیه این سرکه از مخمر استفاده نشود زمان آماده سازی آن افزایش می یابد. اگر خرما به دلیل نداشتن مخمر خیلی شیرین است، مقدار آب آن را زیاد کنید. در زیر مواد و مراحل تهیه این سرکه را برای شما عزیزان شرح می دهیم.

عناصر

2 کیلوگرم خرما

کمی سرکه

1 قاشق غذاخوری نمک

2 تا 3 برابر وزن خرما آب دهید

فرآیند آماده سازی

1- در این روش به جای ظرف فلزی به بشکه نیاز دارید.

۲- خرماها را خوب بشویید و در ظرف مورد نیاز انتقال دهید.

3- به میزان خرما به بشکه آب اضافه کنید.

4- مراقب باشید بشکه را بیش از حد پر نکنید زیرا تخمیر باعث ریختن سرکه روی لبه بشکه می شود.

5- در سطل زباله را هر دو هفته یک بار باز کنید و محتویات آن را بررسی کنید. زمان تهیه سرکه به این روش بین 50 تا 70 روز است.

6- در نهایت این سرکه را قبل از استفاده فیلتر کنید.

کلام پایانی

همانطور که در این مقاله کمد لباس گفته شد، سرکه خرما خواص دارویی زیادی دارد و می توانید با گنجاندن آن در رژیم غذایی خود از مزایای آن بهره مند شوید. با این حال، عوارض جانبی سرکه خرما در صورت استفاده نادرست زیاد است. در این مطلب دو روش تهیه این ترشی را نیز آموزش داده ایم.

در پایان می توانید به مقاله طرز تهیه انگور سفید درجه یک به روش سنتی و خانگی بروید تا با مطالعه آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

  • ادمین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی