گزارشگر

اخبار جدید

گزارشگر

اخبار جدید

کتاب صوتی چیست؟

ادمین | شنبه, ۲۵ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۲۳ ق.ظ | ۰ نظر


فایل صوتی که محتوای آن شامل متن کتاب، مجله، مقاله و ... می باشد. به آن کتاب صوتی یا کتاب مصور می گویند. این محتوای صوتی در ابتدا با هدف آموزش نابینایان طراحی شده بود، اما با گذشت زمان به ابزاری برای تسهیل مطالعه کتاب و البته آموزش افراد مختلف تبدیل شد. استفاده از کتاب های صوتی در کلاس های درس اثرات مثبت زیادی مانند افزایش یادگیری و حفظ محتوا دارد. اکثر کتاب های صوتی به سبک نمایشنامه خوانی ضبط می شوند. به زبان ساده، راویان کتاب های صوتی، مطالب را به شکل داستان بیان می کنند و از لحن های مختلف برای شخصیت های مختلف کتاب استفاده می کنند. این باعث می شود مخاطب از شنیدن خسته نشود و کتاب را تا آخر ادامه دهد زیرا دیگر مجبور نیست با صدای یکنواخت و خسته کننده سر و کار داشته باشد.

کتاب صوتی چیست؟

در سال 1931، کنگره ایالات متحده پروژه کتاب ناطق را تصویب کرد و یک سال بعد تولید انبوه این مواد صوتی آغاز شد. در ابتدای این مسیر شخصی به نام جی پی هرینگتون که در زمینه مردم شناسی فعالیت می کرد به آمریکای شمالی رفت و تاریخ قبایل بومی آمریکا را روی صفحات آلومینیومی ثبت کرد. این مجموعه به عنوان یکی از اولین کتاب های مصور یا مطالب آموزشی صوتی شناخته می شود.

کتاب صوتی متن کتابی است که توسط یک یا چند گوینده با صدای بلند خوانده می شود. این خوانش حالت روایی دارد که در آن یک یا چند نفر در قالب شخصیت های داستان شروع به بیان داستان می کنند. این امر داستان نوشته شده را زنده می کند و مورد استقبال افراد بیشتری قرار می گیرد. این کتاب صوتی در ابتدا برای آسان کردن زندگی افراد کم بینا و سالمندان طراحی شده بود و با نام دال منتشر شد. با این حال، با گذشت زمان، شروع به استفاده برای اهداف بیشتر کرد. مهمترین اهداف تولید محتوای صوتی زهرا شیراحمدی عبارتند از:

نابینایان و سالمندان: کتاب گویا یک بستر عالی برای آموزش و سرگرمی برای افراد کم بینا است زیرا می توانند از آن برای ادامه تحصیل استفاده کنند که قبل از محتوای صوتی بسیار دشوار بود. کتاب های صوتی به افراد کمک می کند اطلاعات بیشتری کسب کنند و در نتیجه کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند. سالمندان نیز با استفاده از کتاب های صوتی می توانند به راحتی به محتوای کتاب ها، مجلات و مقالات دسترسی داشته باشند.

آموزش به کودکان: همه کودکان عاشق گوش دادن به داستان ها و استفاده از آنها به عنوان سرگرمی هستند. بنابراین یکی از مفیدترین ابزار برای آموزش کودکان کتاب صوتی است. به عنوان مثال برای تقویت مهارت خواندن کودکان می توانید هنگام پخش کتاب صوتی متن کتاب را به کودک نشان دهید تا روش صحیح خواندن متن را یاد بگیرد. این فعالیت علاوه بر اینکه به گسترش دایره لغات کودک کمک می کند، مهارت های ارتباطی او را نیز افزایش می دهد.

کتاب های صوتی ابزار مفیدی برای خوانندگان و ناشران هستند. گویندگان پیشکسوت
* گوینده در حین تولید کتاب روایی نه تنها بلندخوانی می کند، بلکه با تغییر صدا در حین خواندن شخصیت های مختلف، فراز و نشیب های داستان را به خوبی دنبال می کند و باعث می شود مخاطب روند داستان را بهتر درک کند. یعنی راوی کتاب صوتی نه تنها با صدای بلند می خواند تا مطالب را جذاب کند، بلکه خود را شخصیت های داستان می کند.

* کتاب صوتی همراهی همیشگی برای دوستداران کتاب است. با دانلود کتاب های صوتی می توانید هزاران کتاب همراه خود داشته باشید. با این حساب می توانید از گوش دادن به کتاب های صوتی در موقعیت های مختلف مانند: پیاده روی، رانندگی، آشپزی و ... لذت ببرید. علاوه بر این، برای ضبط کتاب صوتی از موسیقی مرتبط با موضوع به عنوان صدای پس زمینه و صدا بر روی فایل صوتی استفاده می کنند. که سیگنال خود را به عموم نیز افزایش می دهد.

*گوش دادن به کتاب های صوتی باعث می شود بیشتر به جزئیات کتاب توجه کنید. در واقع وقتی به یک داستان گوش می دهید، تمام محتوای آن را به خاطر می آورید. اما ممکن است هنگام خواندن کتاب، مطالب قبلی را فراموش کنید یا ارتباط منطقی بین مطالب را درک نکنید. به همین دلیل گوش دادن به کتاب های صوتی مفیدتر از خواندن کتاب است.

* کتاب صوتی سازگار با محیط زیست است. شاید در مورد میزان سرسام آور درختانی که هر ساله برای تولید کاغذ قطع می شوند شنیده باشید. ترویج استفاده از کتاب های صوتی به جای کاغذ یکی از رفتارهایی است که این اعداد را کاهش داده و درختان را نجات می دهد. با نصب این برنامه بر روی تلفن همراه یا رایانه خود، می توانید در حالی که کتاب های بیشتری دارید، از جنگل زدایی و آسیب اکوسیستم جلوگیری کنید.

تولید کتاب های صوتی باعث افزایش سود می شود

* کتاب های صوتی علاوه بر اینکه برای عموم مردم مفید هستند، فواید بسیاری نیز برای نویسندگان و ناشران دارند. اگر شما به عنوان یک ناشر یا نویسنده، هنوز تاثیر محتوای صوتی را درک نکرده اید، به صفحه تولید کتاب صوتی مراجعه کنید تا از نحوه انجام آن و تاثیرات آن مطلع شوید. در زیر به بیان مهمترین نکات در این زمینه می پردازیم.
 

* با ارائه نسخه صوتی این کتاب، افراد جدیدی را به مخاطبان خود اضافه خواهید کرد. به عنوان مثال افرادی که علاقه مند به مطالعه کتاب هستند اما به دلیل مشغله کاری وقت ندارند می توانند به راحتی با کمک این ابزار از کتاب های شما استفاده کنند.

* آنچه گوینده یا سخنرانان می گویند شخصیت ها یا چیزهای نوشته شده در کتاب را زنده می کند. به طور کلی، همه با شنیدن چیزی بهتر از خواندن آن ارتباط برقرار می کنند (زیرا مطالعه خطر خستگی چشم و کاهش تمرکز را افزایش می دهد). بنابراین، یکی از راه‌های کمک به فروش بیشتر کتاب، تبدیل آنها به فایل است. این استراتژی برای کتاب هایی که سال هاست منتشر شده اند و فروششان کاهش یافته نیز موثر است.

* بازار کتاب صوتی هنوز اشباع نشده است! به طور معمول، اگر فقط یک کتاب چاپی تولید کنید، بعید است که کتاب شما در مدت زمان کوتاهی محبوب شود. دلیل این انتشار این است که آثار بسیاری از نویسندگان مهم در بازار کتاب الکترونیک یا کاغذ وجود دارد که توجه مخاطب را به خود جلب می کند. اما در بازار فروش کتاب های صوتی چنین محدودیتی وجود ندارد، زیرا با توجه به اینکه هر روز بر تعداد بینندگان آن افزوده می شود، هنوز ظرفیت آن اشباع نشده است.
 

  • ادمین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی