گزارشگر

اخبار جدید

گزارشگر

اخبار جدید

نکاتی در مورد نحوه درست کردن قهوه اسپرسو و حرفه ای شدن

ادمین | يكشنبه, ۲۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۰۰ ق.ظ | ۰ نظر


قهوه اسپرسو نوشیدنی دلپذیری است که این روزها در بسیاری از کافه های کشور به یکی از اقلام اصلی تبدیل شده است. قهوه اسپرسو نیز یکی از محبوب ترین انواع قهوه در جهان است.

شاید از مهمترین دلایل محبوبیت آن می توان به سرعت بالای فرآیند تهیه قهوه اسپرسو، غلظت بالای تولید قهوه، تاثیرگذاری و سرعت تاثیر زیاد بر روی بدن اشاره کرد. امروزه دستگاه های زیادی در ایران و جهان برای تهیه این قهوه فوق العاده تولید می شود. دستگاه هایی که می توانند قهوه اسپرسو را با گاز یا برق و با کیفیت های مختلف تولید کنند.

در این مقاله قصد داریم به طور خلاصه به تاریخچه و چیستی قهوه اسپرسو بپردازیم. سپس طرز تهیه قهوه اسپرسو با استفاده از وسایل برقی را یاد می گیریم. در آخر نکاتی را به شما آموزش می دهیم تا در ساخت این معجون فوق العاده مهارت بیشتری پیدا کنید. برای قهوه با ایلیا باشید

قهوه اسپرسو چیست؟

طبق تعریف کلی که همه پذیرفته اند، اسپرسو به نوعی قهوه غلیظ اطلاق می شود که توسط آنجلو موریندو در اوایل قرن بیستم در میلان ایتالیا اختراع شد.

به طور خلاصه داستان تولد این روش دم کردن قهوه از این قرار است که پس از محبوبیت قهوه در بین همه مردم، بسیاری از آنها فرصت کافی برای صبر کردن برای تهیه قهوه را نداشتند. بنابراین، یک روش سریعتر باید جایگزین شود. در این بین آقای موریندو دستگاه اسپرسوساز را اختراع کرد تا کارگران ایتالیایی بتوانند به سرعت قهوه خود را تهیه کنند.

البته باید به خاطر داشت که قهوه اسپرسو مدل دانه قهوه نیست. بلکه راهی برای تهیه قهوه است. روشی برای عبور آب از دانه های آسیاب شده قهوه تحت فشار بالا تا نقطه جوش. اسپرسو با نام های کاپوچینو، لاته، کافه ماکیاتو و کافه آمریکانو نیز شناخته می شود. اساس تهیه بسیاری از نوشیدنی ها است.

میزان کافئین موجود در اسپرسو در واحد حجم نسبت به سایر نوشیدنی ها بیشتر است. همچنین به این دلیل است که آنها اغلب در مقیاس کوچکتر سرو می شوند. به طور کلی 60 میلی لیتر اسپرسو 80 تا 150 میلی گرم کافئین دارد. در حالی که یک فنجان قهوه معمولی در حجم 240 میلی لیتر حاوی 95 تا 200 میلی گرم کافئین است.

قهوه اسپرسو با انواع دیگر قهوه متفاوت است

همانطور که گفته شد نام های مختلفی برای قهوه با توجه به روش تهیه آنها انتخاب می شود. به عنوان مثال، قهوه ترک یک روش خاورمیانه ای برای تهیه قهوه است. این روش نیاز به آسیاب بسیار ریز دارد و با ابزاری به نام جازو یا قهوه جوش ترکی درست می شود. حالا این موارد در مورد قهوه اسپرسو نیز صدق می کند.

به طور کلی، قهوه اسپرسو روشی است که در آن دانه های قهوه به بهترین وجه مناسب هستند. برای تهیه آن آب جوش را با فشار زیاد از دانه های آسیاب شده عبور می دهند. البته با تخصصی شدن صنعت قهوه در سال های اخیر، فرآیند تهیه قهوه برای انواع دم کرده ها نیز اهمیت بیشتری یافته است.

بنابراین، روسترهای تخصصی در سراسر جهان دارای پروفایل های مخصوص برشته کردن قهوه برای روش اسپرسو هستند. تعمیرات لوازم خانگی بوش

عوامل متغیر در تهیه قهوه اسپرسو

برای ایجاد یک اسپرسوی عالی و عالی باید چند نکته را رعایت کرد. عواملی که ما آنها را عوامل متغیر می نامیم. برخی از این عوامل برای اکثر روش های قهوه سازی و همچنین مصرف اسپرسو اعمال می شود. اما برخی فقط برای اسپرسو هستند. اکنون به بررسی این موارد در زیر می پردازیم.

آب: بیش از 90 درصد قهوه استخراج شده را آب تشکیل می دهد. بنابراین طعم اسپرسوی شما به آبی که استفاده می کنید بستگی دارد. میزان رسوبات و مواد معدنی موجود در آب می تواند کیفیت قهوه را به شدت کاهش داده و به تجهیزات آسیب برساند. اگر در حال حاضر با این مشکل مواجه نیستید، خوب است در اسرع وقت بدانید آبی که استفاده می کنید خوب است.

دستگاه های اندازه گیری سختی و سایر اطلاعات آب معمولاً دستگاه های گران قیمتی هستند. اما می توانید اطلاعات مصرف آب خود را از اداره آب شهر و منطقه خود درخواست کنید. سپس اگر میزان رسوبات و مواد معدنی ناخواسته زیاد باشد، می توانید تصمیم بگیرید که از دستگاه تصفیه آب استفاده کنید یا نه. با این حال، بهترین انتخاب ممکن است آب معدنی با سختی بین 100 تا 180 باشد.

سطح زمین: قبل از دم کردن قهوه باید آسیاب شود. بسته به نحوه دم کردن قهوه، میزان آسیاب قهوه نیز متفاوت است. بنابراین وقتی تفاله های قهوه را زیر انگشت خود لمس می کنید، کمی زبری مانند یک دانه نمک احساس می کنید.

توجه داشته باشید که اگر آسیاب خیلی ریز باشد، آب بین آنها قرار نمی گیرد و به اصطلاح قهوه می سوزد. اگر درشت تر از مقدار مناسب باشد، آب خیلی سریع از پودر قهوه عبور می کند و استخراج به درستی انجام نمی شود.

مقدار مصرف یا مقدار مصرف: برای تهیه اسپرسو دوبل بهتر است از 18 تا 21 گرم پودر قهوه استفاده کنید. با مصرف بیشتر قهوه، این افزایش بر کیفیت کلی قهوه تولید شده و طعم آن تأثیر می گذارد. با آزمون و خطا می توانید مقدار قهوه را مطابق ذائقه خود تنظیم کنید. اما مواظب باشید قهوه زیاد اضافه نکنید زیرا باعث ایجاد مشکلاتی مانند فشار به پمپ، استخراج نامناسب قهوه و تلخی بسیار می شود.

پرس (پرسینگ): مهمترین کار در تهیه قهوه اسپرسو پرس یا به اصطلاح پرس قهوه است. این عمل که با استفاده از تامپر انجام می شود از جریان آب جلوگیری می کند و در نتیجه آب نزدیک به قهوه باقی می ماند. دم کردن قهوه جزء جدایی ناپذیر تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز است. به همین دلیل است که بسیار مهم است.

میزان فشرده سازی قهوه به میزان فشاری که به تامپر وارد می کنید بستگی دارد. فشار توصیه شده برای پرس قهوه 30 پوند است که برابر با 13.5 کیلوگرم است. همچنین می توانید این مقاله در مورد تفاله های قهوه و نحوه استفاده از آنها برای یادگیری روش صحیح دم کردن قهوه را مشاهده کنید.
 

دما: دمای ایده آل آب برای دم کردن قهوه بین 90 تا 96 درجه سانتیگراد است و برخی از دستگاه های اسپرسوساز به ما امکان کنترل این دما را می دهند. اگر دستگاه شما این ویژگی را دارد، می توانید دماهای مختلف را تست کنید، نتایج را مقایسه کنید و بهترین دما را انتخاب کنید. اگر دستگاه شما قابلیت تنظیم دما را ندارد، به سازنده اعتماد کرده و پس از روشن شدن دستگاه منتظر گرم شدن کامل آن باشید.

تعداد محصولات قهوه. برای قهوه دم شده، مقدار پودر قهوه ای که وارد می شود (استفاده شده) و مقدار آبی که وارد می شود اندازه گیری می شود. اما با قهوه اسپرسو مقدار پودر قهوه ای که وارد می شود (استفاده شده) و قهوه ای که بیرون می آید را اندازه می گیریم.

بسته به مقدار قهوه ای که استفاده می کنید و اندازه سبد دستگاه، یک فنجان قهوه بدون توجه به وزن فنجان باید حدود 30 گرم تولید کند. البته اگر می خواهید دقیق تر بشوید بهتر است نسبت هایی که استاندارد شده اند را در نظر بگیرید. مانند نسبت 1 به 2، برای مثال اگر 18 گرم قهوه در پرتافیلتر دارید، باید حدود 36 میلی لیتر از آن استخراج کنید.

زمان: در دوز و قدرت مشخص شده تقریباً 25-35 ثانیه طول می کشد. اگر در این مرحله لیوان شما نیمه پر است، شروع بدی نیست و با تمرین و وضوح بیشتر، در آینده همان نتایج را خواهید گرفت.

طرز تهیه قهوه اسپرسو

برای تهیه قهوه اسپرسو، دستگاه اسپرسوساز خانگی و آسیاب قهوه ضروری است:

دستگاه اسپرسوساز به فیلتر قهوه (پرتافیلتر) و زیر دستگاه اسپرسوساز متصل می شود.

یک آسیاب قهوه مناسب

قهوه برای فشار دادن

مقیاس دیجیتال کوچک (در صورت وجود)

فنجان قهوه

مرحله: قطعات یدکی اسپرسوساز بوش

مخزن آب دستگاه اسپرسوساز را تا نقطه ای که به عنوان حداکثر ظرفیت مشخص شده است پر کنید. مطمئن شوید که آب سرد و بدون نمک اضافی است. همچنین مراقب باشید که آب مقطر آسیب های جبران ناپذیری به دستگاه وارد کند پس از آن استفاده نکنید. طبق تجربه ما، بهترین آب برای استفاده در دستگاه های اسپرسوساز برقی و گازی، آب تصفیه شده است.

دستگاه خود را روشن کنید و صبر کنید تا کاملا گرم شود. بسته به اندازه دستگاه و مدل آن، این گرمایش ممکن است 10 تا 30 دقیقه طول بکشد. در واقع لوازم خانگی به جز در موارد خاص معمولا در عرض ۱ تا ۲ دقیقه به گرمای مورد نیاز می رسند. هنگامی که احساس کردید دستگاه به خوبی گرم شده و آماده است، به مرحله بعدی بروید.

دکمه را فشار دهید تا دستگاه برای چند ثانیه کار کند و آب جوش به طور معمول خارج شود. یعنی از یک طرف آب تمیز وارد دستگاه می شود و از طرف دیگر تمام اجزای اطراف قهوه، هد یونیت و سایر اجزای داخلی گرم شده و آماده می شوند. پس از قطع جریان آب، بهتر است داخل پرتافیلتر و سطح بیرونی هد یونیت را با دستمال خشک و تمیز کنید.

ابتدا دانه‌های قهوه را آسیاب کنید تا ببینید چقدر می‌رود و اثر قهوه‌ای که قبلاً از بین رفته است را از بین ببرید. اکنون که از کیفیت محصول مورد نظر خود مطمئن شدید، به سراغ قهوه ای که استفاده می کنید بروید. توجه داشته باشید که خوب است همیشه میزان قهوه مصرفی خود را اندازه نگیرید تا همیشه قهوه تازه داشته باشید.

حالا حدود 15 - 21 گرم (بسته به سایز پرتافیلتر) داخل سبد پرتافیلتر بریزید و طبق دستورالعمل روش فشار دهید. سپس می توانید از انگشت اشاره خود استفاده کنید تا ببینید آیا قهوه آسیاب شده فشرده شده است یا خیر.

پرتا فیلتر را در جای خود ببندید و شروع به دم کردن قهوه کنید. اگر دستگاه شما اتوماتیک است، پرتافیلتر به یک یا دو فنجان بستگی دارد، دکمه مورد نظر را فشار دهید تا مراحل تهیه قهوه شروع شود و فنجان خود را به اندازه مشخص شده پر کنید، در غیر این صورت دکمه شروع را فشار دهید و زمانی که فنجان مورد نظر رسید. رنگ قهوه استخراج شده را وزن کرده یا از قهوه ای به سفید تغییر دهید، دکمه توقف آب را فشار دهید تا فرآیند استخراج قهوه پایان یابد.
 

 

  • ادمین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی