گزارشگر

اخبار جدید

گزارشگر

اخبار جدید

آهک کدر شده چیست و چه کاربردها و فوایدی دارد؟

ادمین | سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۴۰۳، ۰۶:۴۳ ب.ظ | ۰ نظر


آهک هیدراته (آب آهک) در واقع نام دیگری برای محلول اشباع هیدروکسید کلسیم با فرمول شیمیایی 2(OH)Ca، پودری سفید و بی رنگ است. آهک هیدراته در تصفیه آب و فاضلاب، پزشکی و دندانپزشکی کاربرد زیادی دارد، به عنوان مثال در دندانپزشکی برای پرکردن ریشه دندان ها استفاده می شود. تا انتها با آهک سازان همراه باشید.

این ترکیب در آب نسبتا نامحلول است و در آب خالص در دمای اتاق حل می شود و محلول قلیایی با pH حدود 12.4 به دست می دهد. در pH بالا، حلالیت این ماده به شدت کاهش می یابد و محلول هیدروکسید کلسیم می تواند باعث سوختگی شیمیایی شود.

خواص فیزیکی و شیمیایی آهک هیدراته

آهک هیدراته یک ترکیب معدنی است که در آن اکسید کلسیم به دو یون هیدروکسید متصل می شود. در حالت جامد، این ترکیب دارای ساختار پلیمری است که پیوند هیدروژنی بین لایه‌ها را تسهیل می‌کند. قیمت آهک هیدراته اصفهان

آهک هیدراته به طور طبیعی نیز وجود دارد، اما به ندرت به شکل معدنی آن، پورتلندیت، که در برخی از سنگ های آتشفشانی و دگرگونی یافت می شود، دیده می شود.

محلول آبی هیدروکسید کلسیم، که به عنوان آهک خشک شده نیز شناخته می شود، یک باز نسبتاً قوی است که با اسیدها واکنش نشان می دهد و می تواند به برخی از فلزات مانند آلومینیوم حمله کند و فلزاتی مانند آهن و فولاد را از خوردگی محافظت کند.

این ترکیب به دلیل تشکیل کربنات کلسیم در مجاورت دی اکسید کربن به حالت شیری تبدیل می شود. هنگامی که ماده تا دمای 512 درجه سانتیگراد گرم می شود، فشار جزئی آب در حالت تعادل با هیدروژن کلسیم به 101 کیلو پاسکال (فشار معمولی اتمسفر) می رسد که هیدروکسید کلسیم را به اکسید کلسیم و آب تجزیه می کند.

کاربرد آهک هیدراته چیست؟

این ترکیب کاربردهای صنعتی فراوانی دارد و در صنعت کاغذسازی به عنوان منعقد کننده در تصفیه فاضلاب، تولید آمونیاک و تنظیم کننده pH استفاده می شود.

در واقع مهمترین کاربرد این ماده شیمیایی به عنوان منعقد کننده در تصفیه آب و فاضلاب است. آهک هیدراته یک نرم کننده باردار در آب ایجاد می کند که به حذف ذرات ریز از آب کمک می کند و محصول تمیزتری ارائه می دهد.

این روش به دلیل هزینه کم و سمیت کم هیدروکسید کلسیم کاربرد بالایی دارد. همچنین از این ترکیب در تصفیه آب نرم برای افزایش PH آب استفاده می شود تا در جاهایی که آب اسیدی است لوله ها آسیب نبینند، زیرا این ماده PH را تنظیم می کند و از افزایش اسیدیته جلوگیری می کند.

آهک خرد شده یک ماده مهم در تولید سیمان، پمپ ها و کابینت ها است و به عنوان یک ماده به ظاهر غیر سمی با خواص فعال ملایم، کاربردهای زیادی در صنایع غذایی برای تنظیم pH، تقویت کلسیم، پشتیبانی از هضم و به عنوان جایگزین دارد. برای نوشابه

یکی دیگر از کاربردهای گسترده آهک هیدراته در صنعت کاغذسازی است که در آن به عنوان یک واسطه در واکنش تولید هیدروکسید سدیم عمل می کند.

در صنایع غذایی از این ترکیب برای تولید شکر از نیشکر استفاده می شود. همچنین در تولید مواد غذایی و کود استفاده می شود.

این محصول در تولید مشروبات الکلی و نوشابه استفاده می شود. یکی دیگر از کاربردهای آهک هیدراته، حذف پوسته های سلولزی است.

درمان:

سنتز دیگری از این ماده معدنی در صنایع غذایی برای تولید نمک های کربناته از کلسیم و منیزیم برای استفاده در غذا و دارو استفاده می شود. این ماده به جای جوش شیرین در آشپزی استفاده می شود.

در صنعت داروسازی از این ماده برای تقویت مکمل های کلسیم و همچنین برای افزودن کلسیم به نوشیدنی های میوه ای مانند آب پرتقال و شیر خشک و در داروهای گوارشی استفاده می شود.

از دیگر کاربردهای آهک هیدراته می توان به حذف دی اکسید کربن از جو کنترل شده اتاق های انبار اشاره کرد. این ماده همچنین نقش بسزایی در کنترل گاز دارد زیرا در جذب آلاینده های اسیدی از دود و دودهای صنعتی بسیار موثر است.

از آهک هیدراته نیز در ساختمان سازی استفاده می شود زیرا واکنش پذیری آن بیشتر از گچ است. این ماده در تولید آجر سیلیکات کلسیم، بلوک های بتنی برای افزایش مقاومت، راهسازی، به عنوان چسب برای تولید ملات و گچ، اصلاح خاک و تثبیت خاکریزی و همچنین افزایش دوام آسفالت کاربرد دارد.

در صنایع معدنی، آهک خشک شده برای تعلیق برخی از سنگ‌های معدنی مانند مس، سرب و روی استفاده می‌شود. از این ترکیب برای خالص سازی طلا با اسید هیدروسیانیک و کاهش سختی کربنات های موجود در آب استفاده می شود.

  • ادمین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی